این مقاله به بررسی نقش مربیگری پرداخته است که شامل: رفتارهای رایج اما نادرست مربیان.مهارت های مورد نیاز مربیگری . مربی و آموزش و... می باشد
نویسنده: محمد رضا فضلیسوالاتی که خوب است قبل از شروع کلاس به آنها پاسخ دهید:
1- چه ورزشی را مربیگری کرده اید؟
2- در چه گروه رشدی یا سنی؟
3- انگیزه و هدفتان از مربیگری چیست؟
4- دلایل اصلی شرکت ورزشکاران در ورزش شما چیست؟
5- فلسفه و سبک مربیگری شما چگونه است؟
6- برای بهبود مربیگری تان چه برنامه هایی دارید؟
7- برای اینکه مربی طراز اول باشید چه چیزهایی را باید بهبود ببخشی
رفتارهای رایج اما نادرست مربیان :
صحبت های تحریک آمیز قبل از بازی: بازیکنان را بیش از سطح مطلوب به هیجان می آورد و آنان را بیش از اندازه به هیجان
می آورد.
برنده شدن تنها هدف مورد نظر است : موجب تشدید اضطراب و ترس از شکست قبل از آغاز مسابقه می شود.
انتقاد شدید: به خصوصیات و شخصیت ورزشکار حمله می کند بنابر این خود پنداره ورزشکار را تضعیف می کند.
مجازات : مجازات ورزشکار با تمرین میل زیاد او را می دهد برای شرکت شایسته در مسابقه کاهش می دهد.
ورزش پدیده ای جهانی است و جهان همواره در حال تغییر است.
شما چه برنامه ایی برای حضور در این رقابت جهانی دارید؟
تعریف مربیگری :
مربیگری هنر بهسازی عملکرد دیگران است .فرایند مربیگری خلاء موجود بین سطح عملکرد فعل یا سطح عملکرد مطلو ب یک فرد یا گروه را پر می کند.
مهارت های مورد نیاز مربیگری
1- ارتباط
2- اصول یادگیری
3- روش های آموزشی
4- سبک مربیگری
5- رشد و تکامل
6- ایمنی
7- بیش تمرینی
8- آسیب
9- برنامه ریزی تمرین
10- توسعه مهارت ها
11- آزمون و ارزیابی
12- نیازهای تغذیه ای
13- سیستم های انرژی
14- تمرین ذهنی
15- مکمل ها
16- ارزیابی عملکرد رقابت
17- ارزیابی تمرین و اجرای مربی ورزشکار
گالیله :
شما نمی توانید چیزی را به کسی یاد بدهید، مگر اینکه کمک کنید آن را در وجود خودش پیدا کند.
نقشهای گوناگون مربیان :
-رهبر تعیین کننده محدودیت
- پیرو روانشناس یا مشاور
-معلم دوست
- الگو جانشین والدین
- عضو خانواده
نقش های مربی ورزش:
- مربی به عنوان معلم
- مربی به عنوان سازمان دهنده
- مربی به عنوان رهبر
نقش های مربی ورزش
معلم : مهارت لازم در رشته ورزشی و آشنا به روش های تدریس
سازمان دهنده : برنامه ریزی و رفع موانع و مسایل احتمالی
رهبر : تدوین اهداف واقع بینانه و ایجاد انگیزه
مربی و آموزش
1- کلامی
2- نمایشی
3- لمسی
4- کمکی
گروه های رشدی
1- آموزشی
2- انتقالی
3- رقابتی
عواملی که بر یادگیری و عملکرد ورزشی اثر می گذارند:
- ورزشکار: وراثت و انگیزه
- محیط: تجهیزات، امکانات و شیوه برگزاری مسابقات
- مربی: فلسفه و شخصیت مربی، قابلیت های مربی
دلایل و انگیزه های ورزش کردن؟
1- کسب موفقیت
2- نیاز به ارتباط
3- تجربه هیجان
4- کنترل شخصی
مهارت های ارتباطی
شکست ارتباط = شکست سازمان
مربیگری شغلی مردمی است، بنابراین به ابزارها و شیوه های برقراری ارتباط نیاز دارد.
ارتباط مربی – ورزشکار مهم است:
1- انتقال اطلاعات
2- ارتقای انگیزه
3- ایجاد بازخورد در یادگیری
4- همبستگی تیم
پایه های ارتباط :
فرستنده، پیام، گیرنده
فرایند ارتباط
- تفکر
- کدبندی
- رمز گشایی
شش عنصر فرآیند ارتباط عبارت است از:
1- تصمیم به ارسال پیام
2- به رمز در آوردن پیام
3- ارسال پیام
4- کانال ارتباطی
5- کشف رمز پیام
6- پاسخ درونی به پیام
پیام
- شکل : نوشتار یا زبان
- محتوا : لحن ، عواطف
شش اصل ارتباط موثر
1- روشن
2- مختصر
3- درست
4- کامل
5- مودبانه
6- سودمند
مهارتهای ارتباطی و هوش عاطفی
هوش عاطفی
نخستین توجهی که در عرصه مدیریت و تجارت به صورتی جدی به رفتار مناسب با عوامل انسانی مبذول گشت به التون مایو استاد دانشگاه هاروارد مربوط می شود. وی در تحقیقاتی که در شرکت برق وسترن انجام داد و به تحقیقات هاتورن معروف شد به این نتیجه مهم رسید که توجه به عامل انسانی مهم ترین ابزار در رشد انگیزش و بهره وری سازمانها و کارکنان آنها است
هوش عاطفی و مربیگری :
دانیل گلمن می گوید موفقیت در کار صرفا وابسته به تحصیلات عالیه نیست. کسانی که از هوش عاطفی بالایی برخوردارند یعنی دارای خود انگیزشی، خودآگاهی و خود کنترلی هستند، نسبت به احساسات دیگران حساسند و می توانند بر آنها تاثیر بگذارند. شما می توانید با پرورش این ویژگی ها در خود به یک مربی خوب تبدیل شوید.
عوامل مهم در هوش عاطفی :
- کنترل
- تمرکز
- هوشیاری عاطفی
- ابراز همدردی
- توجه به ارتباط غیر کلامی
- درک نیازهای انگیزشی
مهارت های ارتباطی به دو دسته تقسیم می شوند :
1- مهارت های کلامی
2- مهارت های غیر کلامی
مربیان و نیاز برای ارتباط یا گفتگو/دامنه ارتباطی:
1- بازیکنان
2- دستیاران مربی
3- مربیان دیگر
4- والدین
5- داورها
6- معلمان
7- رسانه ها
8- سرپرست
استراتژی های آمادگی روانی و کلام :
- بکارگیری بازی های کلامی و القاء
- انگیزش کلامی توسط مربیان
- توجه به زبان به عنوان رابط بین ذهن و کنترل جسم
- توجه به خود سخن گویی درونی و مثبت که در بهبود اجرا و کار تیمی مؤثر است.
اصول تلقین
تلقین اصولی دارد که با بکار گیری آن می توان موضوع و تفکری را به سوژه یا شاگردان القاء کرد:
1- تلقین باید مثبت باشد. یعنی از کلمات و افعال مثبت در نظام القاءها استفاده کنیم. همچنین جملات باید از بار عاطفی مثبت برخوردار باشد.
2- تمرین و تکرار شود. یعنی القاء باید در زمان و مکان های مختلف تکرار شود.
3- مستمر و پیشرونده باشد. القاءها باید مانند اهداف پیش رونده باشند، و پس از دست یابی به نتیجه، القاء بعدی تقویت کننده و بر انگیزاننده باشند.
توصیه هایی که دانشگاه ها برای گفتگوی موثر به ورزشکاران خود می دهند:
1- تحریک یا تطمیع نشوید.
2- از اصطلاحات ویژه و نا آشنا استفاده نکنید.
3- فراموش نکنید که شما همواره در معرض دید هستید.
4- دقیق باشید و از کلی گویی پرهیز کنید.
5- قاعده 20 ثانیه را رعایت کنید.
6- خودتان – اول شخص- باشید.
رویکرد میلر برای گفتگوی مؤثر مربی با ورزشکار :
هدف رویکرد میلر این است که احساس ها و اندیشه های درست را بدون جریحه دار کردن دیگران ابراز کنیم، که شامل سه مرحله است:
1- توصیف موقعیت
2- تبیین چگونگی اثر گذاری موقعیت بر تیم
3- گفتن نظر خود به شخص یا ورزشکار که چه باید کرد
مهارت ارتباط غیر کلامی از نظر مارتنز :
1- جنبش بدن :ژست ها و یا حرکت اعضای بدن .
2- ویژگی های جسمانی :تناسب در قد ،وزن ،سبک مو.
3- رفتارهای تماسی: دست زدن به پشت ورزشکار یا دست انداختن به دور شانه های بازیکن .
4- ویژگی های صوتی: طنین ،طرز گفتار ،زیر و بم ،سرعت گفتار ، درجه صدا .
5- وضعیت بدن :میزان فاصله و نزدیکی.
6- تماس بینایی : تماس بینایی به هنگام گفتگو با مخاطب .
اهمیت ارتباط غیر کلامی
آلبرت مهرابیان ارتباط بین دو نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نتیجه گرفت که کل مجموعه پیام به درجات زیر تقسیم می شوند :
- کلمات و ارتباط زبانی 7 درصد
- چگونگی ادای کلمات 38 درصد
- زبان بدن 55 درصد
آموزشهای غیر مستقیم مختل کننده ارتباط :
- چگونه ظاهر بین باشیم
- چطور ظاهر سازی کنیم
- چطور پنهان کاری کنیم
- چطور به دیگران آسیب برسانیم
- چگونه دروغ بگوییم
- چگونه در مقابل دوستان و آشنایان نقش بازی کنیم
موانع ارتباط
1- فرهنگ: تعصب ، سابقه
2- پارازیت: لوازم و ابزار نامناسب
3- تمرکز روی خود: ترجیح خود ، حالت تدافعی
4- درک نادرست پیام: گوش ندادن فعال
5- خود پیام: حواس پرتی فرستنده یا گیرنده
6- محیط: دید محدود
7- در دل نگهداشتن
8- استرس
آفت های ارتباط سالم و درست:
1- صحبت کردن و هرگز گوش ندادن
2- همیشه کنترل کردن و دستور دادن
3- هرگز کنترل نکردن و بی تفاوت بودن
4- در کنترل نداشتن عواطف و هیجانات
5- بی توجهی به ارتباط غیر کلامی
6- خودمانی شدن زیاد با شاگردان
606000.0848آیا بالاخره راهی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد ؟؟؟
یک راه مطمئن و درآمدزا برای کسانیکه مایلند از صفر شروع نموده و از هیچ به همه چیز برسند
درآمد بسیار زیاد , آسان , مطمئن و قانونی برای صاحبان سایتها , وبلاگها و بازاریابها
با هر بازدید و سابقه فعالیتی که دارید به گروه ما بپیوندید
>>> و طعم واقعی پول اینترنتی را حس کنید <<<
آیا تا به حال اندیشیده اید که می توانید در منزل و بدون نیاز به خروج از منزل حتی تا سقف 755 هزار تومان در ماه نیز درآمد داشته باشید؟؟؟
برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
http://www.site01.biz.st
عالی بود منتظر اطلاعات بعدی هستم
good
سلام واقعا وبلاگ قشنگو و به روزی دارید بهتون تبریک میگم
این آدرس منهhttp://handballdeylam.blogfa.com
منو با (اسم اخبار هندبال بندر دیلم وجهان ) لینک کن اسم وآدرس وبلاگتو بهم بگو لینکتون کنم
منتطرتم
امیدوارم شروعی باشه برای روابط دوستانه ی وبلاگی