هندبال مدرن

هندبال مدرن

این وبلاگ تلاش دارد ورزش هندبال را بهتر علمی تر به علاقه مندان معرفی کند وباعث افزایش سطح آگاهی مربیا وورزشکاران شود.امید است با کمک شمادوستان این امرمحقق گردد
هندبال مدرن

هندبال مدرن

این وبلاگ تلاش دارد ورزش هندبال را بهتر علمی تر به علاقه مندان معرفی کند وباعث افزایش سطح آگاهی مربیا وورزشکاران شود.امید است با کمک شمادوستان این امرمحقق گردد

روانشناسی

آیا تا به حال به عنوان یک ورزشکار برایتان پیش آمده است که تکنیک و یا فنّی را در سالن

 تمرین بخوبی و بدون هیچ عیب و نقصی انجام می دهید


روانشناسی ورزشی امّا همان تکنیک را در مسابقه و یا یک موقعیت رقابتی به بدترین شکل ممکن به اجراء در می آورید؟!

و هر چه بیشتر بر روی اجراء تمرکز می کنید نمی توانید آنطور که باید و می توانستید آن را به انجام برسانید.

 

  

 

به مثال های زیر در مورد روانشناسی ورزشی توجه نمایید:

* وزنه برداری که در المپیک فراموش می کند قبل از رفتن بر روی سکو، گچ دست خود را استفاده کند.
*  تکواندو کاری که پس از داخل شدن در زمین، به یاد می آورد که کلاه خود را روی سرش نگذاشته است.
*  دوچرخه سواری که در ابتدای مسابقه پایش چنان می لرزد که نمی تواند بخوبی آن را بر روی رکاب بگذارد.
و همچنین بسیاری موارد دیگر که قطعاً به نوعی برای شما در ورزش و زندگی حرفه ای تان اتفاق افتاده است.
به مثال های بالا توجه کردید؟!  در تمامی این اتفاقات، وجه مشترکی از حواس و تمرکز وجود دارد و آن چیزی نیست نیست جز:  " ذهن " 
به یاد داشته باشید !!!
 ثانیه ها، دقایق، روزها، ماه ها و سال ها: زمان، هزینه، انرژی، فکر و حتی همه زندگی در ورزش و یک رقابت برای گرفتن نتیجه خوب و مطلوب صرف می شود، ولی فقط چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه در میدان رقابت وقت است تا تمامی آن ها به بار نشیند. جالب است که بدانید در بین 10 نفر اول المپیک و مسابقات جهانی از لحاظ فنّی هیچ فرق قابل ملاحظه ای نیست و تنها چیزی که برتری افراد نسبت به هم را مشخص می کند ذهن آن ها است، بله ذهن آن ها !!!
 امروزه، رقابت در میادین ورزشی جهان بین دو جسم برتر نیست بلکه بین 2 ذهن برتر و  2 فکر برتر است.

نگاهی متفاوت به روانشناسی ورزشی در ورزش :

حسین رضا زاده .......

کمتر کسی می باشد که نام این قهرمان جهان را نشنیده باشد. به یاد دارید که وی وقتی برای وزنه زدن بر روی سکوی می رفت چه کلمه ای را به زبان می آورد؟؟؟ بله .......... یا ابوالفضل .........

روانشناسی ورزشی,حسین رضا زاده


وی از لحاظ جسمانی از آمادگی کامل برخوردار بود،  وقتی می خواست وزنه را بالای سر ببرد از ابزاری ذهنی که با استفاده از کلام بود کمک می گرفت و برای خود، نیرویی درونی ایجاد می کرد که همراه با قوای جسمانی، او را تبدیل به قوی ترین مرد جهان کرد.
اگر مربیتان، خانواده تان، تلاشتان، انرژیتان، وقتتان هزینه  و ... برایتان اهمیت دارد، بدانید که در کنار تمرین های جسمانی، باید مانند حسین رضا زاده از ابزارهای مؤثر ذهنی استفاده نمایید. یادتان نرود شما فقط چند ثانیه  و یا دقیقه فرصت دارید تا به همه ثابت کنید که چه زحمتی کشیده اید.
ابزار کجاست و به دست کیست؟؟؟
آن ابزار در علمی به نام روان شناسی ورزش یافت می شود و در دست افراد ورزیدۀ علمی و ورزشی می باشد که به آن ها روان شناسان ورزشی یا مربّیان مهارت های ذهنی می گویند. کار روان شناسان ورزش است که این ابزارها را جهت استفاده مربیان، داوران، ورزشکاران و ...  قرار دهند.

پیشرفت ورزشی

نمونه هایی از مثمر ثمر بودن روان شناسان ورزش:

•    در جام جهانی 2006 آلمان، هر 8 تیم رسیده به مرحله  نهایی از حضور یک روان شناس ورزشی سود می بردند، بررسی نتایج این جام و تمامی تورنمنت های فعلی جهان، این باور را در سطح اول فوتبال جهان پدید آورده که با کمک گرفتن از روان شناسان ورزشی میزان استرس بازیکنان و حتی مربیان کاهش و اعتماد بنفس آنان بالا می رود.
•    وقتی با ورزشکاران دارای مدال  در المپیک مصاحبه کرده اند، آنان 70 درصد از موفقیت خود را مدیون مهارت‌های ذهنی آموخته از روان شناسان ورزشی تیم خود دانستند. بسیاری از قهرمانان اذعان دارند که موفقیت خود را به دلیل ارتقاء مسایل روانی و برخی دیگر روی مؤلفه‌های دیگر از جمله تمرکز، کنترل استرس و بالا بردن اعتماد به نفس خود می ‌دانند.
•    دیوید جیمز سنگربان تیم ملی انگلیس ورود روانشناسان به فوتبال را اتفاقی مبارک می داند و معتقد است که هیچ چیز برای یک فوتبالیست مثل دوری از زمین چمن دردناک نیست و روانشناسان در چنین موقعیت هایی می توانند کمک شایانی به بازیکنان داشته باشند و نقش پررنگی در بازگشت سریع بازیکنان به میادین ایفا کنند.
•    فرانس بکن باوئر، ستاره اسبق تیم ملی فوتبال آلمان و جهان به گونه کنایه آمیزی از تیم های آسیایی و آفریقایی به دلیل عدم بهره گیری از یک متخصص روانشناس در اردوی تیم های فوتبال انتقاد کرد. وی معتقد است بعضی از تیم ها فقط حضور در جام جهانی را مورد اهمیت قرار داده اند اما برای موفقیت در این رقابت ها تلاشی نمی کنند.
در کنار تمامی ویژگی ها، این علم فقط مختص به قشر ورزشکار، مربی و داور نیست، بلکه عموم جامعه که به نوعی با ورزش در ارتباط هستند مانند: خانواده های ورزشکاران، مخاطبان رشته های پر طرفدار که هیجانات آن ها تحت تأثیر برد و باخت تیم یا ورزشکار محبوبشان می باشد که موجی از شادی و غم های بسیاری را در بر می گیرد نیز را در بر می گیرد.

موفقیت رزشکار,روانشناس ورزشی


امیدواریم شاهد روزی باشیم که روان شناسی ورزش جایگاه واقعی خود را در بین جامعه پیدا کرده  و روان شناس ورزش در کنار مربیان فنّی، مربی بدنساز، پزشک ورزش تیم، متخصص تغذیه ورزش، ماساژور و .... همراه  حامی ورزشکاران و مربیان باشد.
در آخر  یکی از ابزارهای مهارت های ذهنی را بعنوان هدیه به شما تقدیم می کنیم، تا آن را همیشه با خودت به همراه داشته باشید،
همیشه با خود زمزمه کنید:
" من فردی هستم با توانایی های متفاوت از دیگران که این توانایی ها من را به موفقیت می رساند"
کسب موفقیت و قهرمانی در میدان های ورزشی در تمامی سطوح عالی حق شماست
آرزوی قلبی ما برای همه شما این هست که:
در زندگی قهرمان باشید

نویسنده  :
آقای مجدالدین مستعان



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد