هندبال مدرن

هندبال مدرن

این وبلاگ تلاش دارد ورزش هندبال را بهتر علمی تر به علاقه مندان معرفی کند وباعث افزایش سطح آگاهی مربیا وورزشکاران شود.امید است با کمک شمادوستان این امرمحقق گردد
هندبال مدرن

هندبال مدرن

این وبلاگ تلاش دارد ورزش هندبال را بهتر علمی تر به علاقه مندان معرفی کند وباعث افزایش سطح آگاهی مربیا وورزشکاران شود.امید است با کمک شمادوستان این امرمحقق گردد

مربیان عزیز

روابط بین مربی و بازیکن

نخستین جمله ای که می خواهم بگویم این است که شما می توانید بدون اینکه انگیزه بدهید، صحبت کنید، ولی انگیزه دادن بدون صحبت کردن امکان پذیر نمی باشد

نویسنده: حان تامسون John Thompson

برای اینکه ارتباط بهتری با بازیکنان داشته باشیم، اصطلاحات خود را کاملا توضیح دهیم. اغلب اوقات بازیکن نمی تواند حرکت را به درستی انجام دهد، زیرا مطالب بیان شده از سوی مربی خود را به درستی متتوجه نمی شود. این یکی از اولین کارهایی است که مربی باید به آن توجه داشته باشد. من برای بازیکنان جلسه ای گذاشتم و برای آنان توضیح دادم که در مورد چه مسائلی با آنها  صحبت می کنم. به نظر من بعضی اوقات مربیان سعی می کنند تا بیش از حد متعارف بوده و در سطحی بالا خود را معرفی می نمایند. مربیان عزیز باید از اهداف خود آگاهی داشته و بازیکنان نیز باید حرف های آنان را درک کنند. ممکن است که بازیکن تنبل یا کند نبوده ولی در مورد انتظارات مربی دچار پریشانی و سردرگمی گردد. بخاطر این مسئله است که بین انگیزه دادن و ارتباطات تفاوتهای زیادی وجود دارد. برای اینکه بازیکن حرکت کند، باید حداقل از مقصد خود اطلاع داشته باشد، ولی این کار الزاما به این معنی نیست که چون صحبت های شما را متوجه شده است، پس حتما حرکت را انجام می دهد. ما نبایستی هیچ گاه از ساده گویی دور شویم.
من با آن دسته از مربیانی که می گویند، می بایستی تا با تمام بازیکنان به یک شکل و مدل رفتار کرد، موافق نیستم. این کار غیر ممکن است، چرا که شخصیت آنها با یکدیگر متفاوت است. ضمنا آنها از نظر برقراری ارتباط نیز با یکدیگر متفاوت هستند. مربیان هم با یکدیگر تفاوت دارند. شما بایستی تا به عنوان یک مربی، از صداقت کافی برخوردار بوده و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. ما می توانیم تا با بازیکنان ارتباط داشته و حالتت تفاهم را با آنان ایجاد نماییم. به هر حال من چند روش ساده که برای ایجاد تفاهم بکار می رود را به شما معرفی می کنم:

• عطف صدا  (Voice inflection)
بعضی مربیان با داد و فریاد صحبت کرده و برخی دیگر با صدای عادی خود صحبت می کنند. به عنوان مربی باید بدانید که چه لحنی برای کدامیک از بازیکنان موثرتر است؟ باید احساس کنید که چه موقعی باید آرام صحبت کرده و چه زمانی را اختصاص به فریاد زدن نمایید. بسیار مهم است که از واکنش های احساسی یکایک بازیکنان نسبت به صحبت های خودتان آگاه باشید. مجددا تاکید می کنم که این گفته ها، نقطه نظرات من در مورد رفتار متفاوت با بازیکنان را تایید می کند. ممکن است دو بازیکن، یک اشتباه را مرتکب شده و یکی از آنها به سرزنش و دیگری به تشویق احتیاج داشته باشد، و حتی در روز بعد نیز همین نقش عوض گردد.

• مشارکت  (Involvement)
هیچگونه فرمول محرمانه ای در مورد رابطه با بازیکن وجود ندارد. مهمترین مسئله ای که باید در نظر بگیرید این است که باید از شخصیت فرد درون لباس بسکتبال آگاه بوده و آنرا درک کنید (او یک انسان است و نه فقط یک مهره).
• انعطاف پذیری (Flexibility)
انعطاف مسئله بسیار مهمی است. چون شما همواره و در همه حال همان 12 یا 15 بازیکن را در اختیار نداشته و بعضا به صورت سالیانه و در برخی مواقع حتی در نیم فصل بازیکنان تغییر پیدا می کنند. مربیان می بایستی توانایی در تغییر توام با گذشت زمان را داشته باشند. ضمنا شما می بایستی به این قسمت از درک نایل آیید که آنچه شما می گویید را بازیکنان نمی فهمند و باید نحوه اصلاح کردن مطالب را نیز یاد بگیرید.
• جو- محیط (Atmosphere)
من به شخصه آن را بسیار مهم دانسته و چون خیلی زود خسته می شوم، لذا سعی می کنم تا محل تمرین خود را هر 2 یا 3 هفته یکبار عوض کرده و تمرین را از یکنواختی خارج سازم. محیط تمرین می بایستی طوری باشد که به یادگیری بازیکنان کمک کند. ضمنا نبایستی تا مسائل جانبی و غیر ضروری را در هنگام آموزش و تمرین دخیل کرد.
• سادگی (Simplicity)
سعی نکنید تا به بازیکنان نشان دهید که نابغه هستید. قبل از آنکه یک سیستم حمله پیچیده را آموزش دهید، می بایستی تا توانائی های یادگیری بازیکنان را بشناسید. بهتر است تا با یک نگرش ساده و آسان در بسکتبال کار کنید. ضمنا سعی نکنید تا بسکتبال را پیچیده کنید و مطمئن باشید اگر به این کار مبادرت نمائید، بازیکنان و اکثریت آنها را از دست خواهید داد.
• تصویر سازی و نمایش دادن (Illustration and demonstration)
مربی می بایستی تا مطالب را توضیح داده و آنرا بصورت عملی به بازیکنان نشان دهد. ضمنا اگر شما نمی توانید مهارتی را به درستی نشان دهید، سعی نکنید تا بازیکنی را انتخاب نموده و از طریق او آموزش دهید. بدیهی است که راه ساده تری برای از دست دادن بازیکن، آنهم از طریق اجرای غلط مهارتها وجود ندارد.
• روشهای آموزشی (Props)
روشهای آموزشی بیشماری برای انتقال افکار به بازیکنان وجود دارد، ولی باید درک کنید که آنچه برای یک مربی موثر است، ممکن است تا برای شما مفید نباشد. آزمایش کردن عقاید و تمرینات خوب است، ولی در برنامه خود، تمرینی را به دلیل اینکه برای دیگری مفید است، اضافه نکنید.
• مهارت در صحبت کردن (Fluency)
اطلاع از دستور زبان و مهارت در صحبت کردن، آن هم در جمع بازیکنان، اهمیت بسیار فراوانی دارد. هر از گاهی از بازیکنان در خصوص مطالبی که صحبت کرده اید، سوال نمائید. اگر شما صداقت داشته باشید، از نحوه برقراری ارتباط و صحبت کردن خود مطلع می شوید. مربی می بایست تا در مورد مطالبی که می خواهد آموزش دهد، فکر کرده و به آنها اعتقاد داشته باشد. یک مربی خوب قادر است تا نسبت به تغییرات و محیط تازه سازش داشته باشد. ضمنا شما باید دلیل این احساسی که نسبت به بسکتبال دارید را بدانید. همچنین بازیکنان نیز باید دلیل این احساسی را که نسبت به بسکتبال دارند را دانسته و بتوانند بهتر به کار خود ادامه دهند.

اصولا چند دلیل اساسی برای گرایش بازیکنان و مربیان به سمت بازی بسکتبال وجو د دارد:
• اولین مورد عامل وراثت است، که تاثیر فراوانی به میزان موفقیت بازیکن دارد. هنگامیکه در مورد وراثت صحبت می کنیم، منظورمان جنبه روحی و جسمانی بازیکن می باشد. به نظر من علاوه بر اندازه گیری قد و وزن، باید سرعت، قدرت، توانایی پرش و هوش بازیکن نیز در نظر گرفته شود.
• اغلب هنگامیکه می ترسیم، صحبت نمی کنیم و بالطبع نمی توانیم انگیزه بدهیم. بلکه در واقع از بازیکن می خواهیم کاری را که در حد توان او نیست انجام دهد. چارچوب فکری مغز نیز مهم است و باید در جای خودش به آن پرداخت. مربی بایستی صادق و صمیمی بوده و با بازیکن در حد توانایی اش رفتار کند. این کار موجب می شود تا بازیکن توانایی جسمانی خود را درک کرده و سطح توقعش افزایش پیدا ننماید.
• یک مورد مهم دیگر، محیط پیرامونی بازیکن به هنگام زمان آموزش بسکتبال می باشد. به محض آشنایی با بازیکن جدید، در مورد زمینه های آموزشی بسکتبال او در گذشته سوال کنید. زمینه بسکتبال او شامل دوران بازی در زمینهای محلی، مربیان دوره دبیرستان او، و خانواده وی می شود. شما باید تاثیرات اساسی که موجب ساخته شدن هر ورزشکاری می شود را درک کنید. ممکن است بازیکنی مهارتی را متفاوت با دیگران انجام دهد، چون او در سنین پایین آن مهارت را به طور متفاوت یاد گرفته است. مربیان باید بدانند که زمان موجب ساخته شدن عادت خوب یا بد می شود. پس از اینکه در مورد سابقه بازیکن مطلع شدید، می توانید تا عادات بد او را از بین ببرید.
• صداقت کلید انگیزه بخشیدن است. اگر می خواهید با کسی صحبت کنید، صداقت داشته باشید و با آنها صادقانه صحبت کنید. اگر اشتباهی مرتکب می شوید، عذرخواهی کرده و راه دیگری را آغاز کنید. به نظر من بسیار مهم است که مربیان در مورد  بازیکنان خود آگاهی داشته و از توانایی جسمانی و عادات و عقاید آنها نیز اطلاع داشته باشند.
• بعضا بعضی از مربیان با مشکل مواجه شده و فکر می کنند، اشتباه کرده اند. من برای بحران های مختلف برنامه ریزی می کنم (چون می دانم که رخ می دهند).
نمی خواهم در مورد تمام بحران هایی که ممکن است برای هر بازیکن پیش بیاید، فکر کرده و در مورد تمام آنها صحبت کنم، ولی فهرست زیر بیشتر دلائل بروز مشکلات را شامل می شود:
- بسکتبال حرفه ای
- مربیان
- نژاد
- زمان بازی
- شناخت
- مدرسه
- نظرات
- والدین
- ماشین
- زمان
- دوستان
- خود شخص
- بورسیه
- اهداف شخصی
در برنامه ما بسکتبال حرفه ای یکی از بزرگترین مشکلات است. هر بازیکنی در دانشگاه فکر می کند تا روزی یک ورزشکار حرفه ای شود. من باید با تمام بازیکنان در مورد اینده و اهداف شخصی آنها صحبت کنم.
• والدین اهمیت بسیاری زیادی دارند پس شما باید تمام والدین را بشناسید. ضمنا فکر نکنید که بایستی تا نسبت به آنها بی توجه باشید، یادتان باشد که مربیانی که چنین تفکری داشته اند، از کار خود اخراج گشته اند!!!
• اگر شما هم بازیکن سفید و هم بازیکن سیاه پوست دارید، با هر دو صحبت کنید. آیا بهترین راه برای ایجاد ارتباط با جوانان را می دانید؟ صحبت کردن را امتحان، و از فرمول دیگری برای حل مشکلات جوانان استفاده نکنید. بهترین راه برای شما این است که خودتان باشید و تا حد امکان و حتی بیشتر از آن صداقت نشان دهید.
• آخرین صحبت من در مورد انگیزه مربیان است. ما نمی توانیم فرض کنیم که مربی همیشه با انگیزه است. بعضی از موارد انگیزشی بازیکنان، برای مربیان هم لازم است. اصولا تفاوت در اینجا است که مربی تشخیص می دهد که بازیکن در چه زمانی بی انگیزه بوده، ولی مربی باید خودش را شناخته و به خودش نیز انگیزش دهد.
• سقراط گفته: به منظور حرکت دنیا، شخص باید ابتدا خودش را حرکت دهد.

همچنین در ذیل برخی از روش های انگیزه دادن به مربی آمده است:
• بعضی اوقات برای مربی لازم است که قبل از تمرین و حتی برای مدت 10 دقیقه استراحت کند.
• هنگامیکه مربی بی انگیزه می باشد، کمک مربیان بایستی با روحیه و مشتاق باشند.
• روی یک مسئله منفی فکر نکنید، به کار  خود ادامه داده و بعدا به موضوع برگردید.
• همانطوریکه تغییر محیط برای بازیکنان ضروری می باشد، برای مربی هم اینکار لازم است.
• سعی نمائید تا بجای فریاد کشیدن، از طریق استفاده بهینه از کادر تشکیلاتی و همکاران خود، مشکلات را به آرامی بر طرف کنید.
• مطالعه و گوش دادن به موسیقی می تواند، در مواقع استراحت، انگیزه دهنده باشد.
• در انتخاب تیم، بهتر است بازیکنی داشته باشید که از طریق روحیه و اشتیاق خود به شما و تیم انگیزه دهد (این بازیکن معمولا ذخیره است).
• داشتن اشتیاق، آگاهی و روحیه توسط سرپرست تیم، معمولا به مربیان و بازیکنان انگیزه می دهد.
• برنامه ریزی مناسب، میزان انگیزه شما را بالا برده و به شما نشان می دهد که در اجرای برنامه های خودتان موفق بوده اید. این برنامه باید طوری باشد که به شما احساس راحتی ببخشد.
• به طور خلاصه می خواهم بگویم که باید درگیر برنامه شده بازیکنان را شناخته و کار را به روش خودتان انجام دهید. در روش مربیگری خودتان باید راحت بوده و اگر در مورد بازیکنی اشتباه کردید، باید با یک روش یکسان با او برخورد کنید. به او بگویید که اشتباه کرده اید و سپس از او عذرخواهی کنید. اگر او این موضوع را درک نکرد، باید از هم جدا شوید چون او دیگر به شما احترام نمی گذارد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد