هندبال مدرن

هندبال مدرن

این وبلاگ تلاش دارد ورزش هندبال را بهتر علمی تر به علاقه مندان معرفی کند وباعث افزایش سطح آگاهی مربیا وورزشکاران شود.امید است با کمک شمادوستان این امرمحقق گردد
هندبال مدرن

هندبال مدرن

این وبلاگ تلاش دارد ورزش هندبال را بهتر علمی تر به علاقه مندان معرفی کند وباعث افزایش سطح آگاهی مربیا وورزشکاران شود.امید است با کمک شمادوستان این امرمحقق گردد

روحیه تیمی

بازی محکم از طریق روحیه تیمی

 

به نظر می آید که شباهتی بین برنامه های مناسب یک تیم ورزشی و سازمان های موفق وجود دارد. سازمان موفق یک هدف بسیار مهم دارد که آن را در پیش روی سازمان، به عنوان نقطه تمرکز قرار می دهد. من به این نتیجه رسیده ام که به منظور بازی کردن در رقابت های قهرمانی باید بر همکاری تیمی تاکید کنیم. ما در هر موقعیتی از بازی، از کلماتی استفاده می کنیم تا به وسیله آنها روحیه همکاری و بازی گروهی را در بین بازیکنان تشویق کنیم.

 نویسنده: دُن میر Don Meyer  
 


آگاهی و ارتباط
برای اینکه در برنامه قهرمانی، بازیکن موفقی داشته باشید باید از وقایع داخل و خارج زمین بازی که مربوط به تیم شما است آگاه باشید. آگاهی شامل درک کردن موقعیت فرد در کلاس، در رابطه با دیگران و توانایی او در زمین بازی است. هنگامی که از عواملی که بر شکست یا موفقیت تیم شما تاثیر می گذارد آگاه باشید. آگاهی شامل درک کردن موقعیت فرد در کلاس، در رابطه با دیگران و توانایی او در زمین بازی است. هنگامی که از عواملی که بر شکست یا موفقیت تیم شما تاثیر می گذارد آگاه شدید، ضروری است که در هر فرصت، در مورد این مسائل، با مربیان و بازیکنان خود صحبت کنید. تیمی که در داخل و خارج زمین خود را حفظ کند، تیمی است که انضباط و رشد فکری لازم برای انجام کارهای صحیح و کسب موفقیت دارد.

قابلیت و قدرت یادگیری:
این مورد شاید مهمترین عاملی است که یک مربی در ارزیابی بازیکنان خود در نظر می گیرد. بازیکنان با استعداد فراوانی وجود دارند که هرگز بازیکن تیمی نمی شوند چرا که روحیه یادگیری بازی تیمی را ندارند. بسیاری از بازیکنان در توانایی های فیزیکی محدودیت دارند، ولی تمایل به همکاری بیشتر در بازی و توانایی های داخل بازی می تواند در پیشرفت بازی آنها به بالاترین سطح کمک نماید.

تداوم در کار:
این مورد، توانایی تداوم در کاری است که در آن شکست مواجه شده ایم. من در اینجا به مثالی که در یکی از کتاب های مربوط به تمرینات بسکتبال است اشاره می کنم در آنجا به نقل از یک مربی حرفه ای بسکتبال چنین نوشته بود «من به بازیکنان می گویم که بهتر است توسط یک سگ فرانسوی گاز گرفته شوند تا یک سگ شکاری، سگ های شکاری با شدت زیادی حمله می کنند و توانایی تداوم حمله را دارند». این مثالی برای بیان مفهوم تداوم در کار است.

جدیت:
به عقیده من جدیت را می توانیم به عنوان وحدت هدف، اعتقاد به انجام کار و تمرکز روی هدف تعریف می نماییم. مثلا به بازیکنان می گوییم که برای شستن ماشین احمقانه است که آب را فقط روی ماشین بریزیم. همه می داینم که اگر دست خود را در جلوی شیلنک بگیریم آب با فشار بیشتری بیرون می آید و موثرتر است. دوست داریم بازیکنان همین نوع جدیت و تمرکز را در زمین و بیرون آن داشته باشند. شما می توانید جدیت یک حیوان درنده را داشته باشید ولی تکنیک لازم را نداشته باشید در نهایت کاری از پیش نمی رود. وظیفه آموزش تکنیک در حین تمرینات به عهده مربی است و بازیکن هم باید بر حسب توانایی هایش تا حد امکان تکنیک های بازی را فرا گیرد. به همین خاطر است که تیم های با توانایی فیزیکی کمتر می توانند بازی های مهم را فتح نمایند. به بازیکنان تاکید می کنیم که ابتدا باید بازیکن تمرینی باشند و بتوانند و اصول اساسی بازی را اجرا کنند. این حالت بازیکن تمرینی شدن اهمیت زیادی برای یادگیری تکنیک ها دارد و سپس به تمرین مهارت های فیزیکی بپردازند.

فداکاری:
توانایی فداکاری نمودن یکی از آخرین خصوصیاتی است که انسان می آموزد. داشتن روحیه فداکاری نشانه بلوغ و اعتماد است. بهترین راه بدست آوردن روحیه فداکاری این است که ابتدا کادر مربیگری آن را به بازیکنان نشان دهد و ثانیا هنگام مشاهده این روحیه از بازیکن به او پاداش بدهیم.

انضباط
انضباط به معنی انجام کارها به صورت منظم و به بهترین وجه می باشد. انضباط تنها، به معنی رعایت احترام و لباس پوشیدن مناسب نیست بلکه تصمیمات منطقی است که شما برای تیم خود اتخاذ می کنید. به بازیکنان توضیح می دهیم که باید رفتار و اعمال صحیح داشته باشند تا انسان کاملی شوند.

اجرای تکنیک ها:
اگر کیفیت های نامبرده را داشته باشید، در این صورت وقت ذهنی لازم برای اجرای تکنیک ها در شرایط سخت را خواهیم داشت. تمام خواص فوق در تصمیم گیری و اجرای تکنیک ها به شما کمک خواهند کرد. اگر قرار است یک برنامه انتخابی برای بازیکنان اجرا شود، سعی می کنیم بازیکنان را متوجه سازیم که انتخاب قبلا انجام شده است. من فکر می کنم که اگر به شخصیت بازیکنان احترام گذارده شود، آنها همیشه اعمال صحیح را انجام خواهند داد.

رهبری درونی تیم:
من به بازیکنان بزرگتر مسئولیت فراوانی می سپارم و از آنها می خواهم در آموزش تیمی به بازیکنان جوانتر کمک نمایند. از حالت انتقاد بین بازیکنان جلوگیری می کنم و هر بازیکن را داور خود قرار می دهم. به نظر مربیان حرفه ای و صاحب نام، با کاپیتان و بازیکنان خوب برخوردی جدی تر نسبت به سایر بازیکنان باید داشت. علاقمند باشیم بازیکنان از موقعیت تیم آگاه باشند و قدرت تصمیم گیری پیدا کنند. بازیکنان کارهای مشکل را انجام می دهند ولی در تیم عالی همگی کارهای مشکل را انجام می دهند.

کادر رهبری:
سعی می کنیم مفهوم رهبری تا شاگردی را برای کادر، از سرمربی تا ادارات دانشجویی بوجود آید. به اعتقاد من بازیکنان باید برای مربی احترام قائل باشند و وجود این روحیه تیمی خوب است. چرا که باعث می شود که بازیکنان، از مربی خود حساب ببرند.
بسیاری از مربیان مفهوم احترام تیمی را تایید می کنند ولی هدف آنها ارتقاء شغل خود به خاطر موفقیت تیم است. نه ریاست طلبی خود، این مسئله است که باید در درون خود جستجو کنیم و دلیل انتخاب این شغل را پیدا کنیم. به نظر من بازیکنان می فهمند که مربی به چه دلیلی از آنها احترام شایسته می خواهد.

اعتقاد و ایمان:
شاید این مورد، بحرانی ترین عامل برای مربی و برنامه اش باشد. به نظر من دو جنبه مهم اعتقاد این است که احساس کنید که هر چه در توان داریم انجام دهید و به همین خاطر لیاقت بیشتری برای پیروزی دارید. تیم هایی که چنین احساسی دارند باور می کنند که این، آنها هستند که سرنوشت بازی را در نهایت تعیین می کنند. به بازیکنان می گوییم تیمی پیروز می شود که لیاقت پیروزی داشته است. در این برنامه مفهوم اعتقادات تحکیم روابط است، چون این تنها مطلبی است که جوانان از دوره ورزشی خود به یاد خواهند داشت. سعی می کنیم که مفهوم کمک کردن به دوستان را به بازیکنان خود تاکید کنیم.
بیائید برازنده ببازیم و متواضع پیروز شویم، انتقاد را بپذیریم، همانگونه که تحسین را می پذیریم، و بلاخره به روش و رفتار دیگران احترام بگذاریم.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی حیدری جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:15

kheyli ali boood mer30

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد